Для вчителя літератури

Орієнтовний план аналізу поетичних творів                                                            1. Вид поезії.                                                                                               
2. Тема твору.                                                                                     
3. Філософічність, психологізм поезії.                                            
4. Ліричний герой. Хто він і який?                                
5. Який образ є внутрішнім стрижнем твору?             
6. Чи є в поезії символи? їх зміст і значення.
                                  
7. Які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню твору?
                                            
8. Віршовий розмір, особливості рими.                                     
9. Своєрідність художньої форми, художня деталь.                       
10. Яке почуття домінує у вірші (сповідь, сум, щирість…)?        
11. Як досягає автор динаміки образу?                       
12. Авторська оцінка зображува
ного. 
13. Цілісність твору. Провідна його думка.
 
14. Духовно-естетична цінність поезії.
   


                                                                8 клас
Анкета для розкриття образу Остапа,
головного героя з повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною»

1.     Прізвище, ім׳я  ________________________________________________
2.      _____________________________________________________________
3.      _____________________________________________________________
4.      _____________________________________________________________
5.      _____________________________________________________________
6.      _____________________________________________________________
7.      _____________________________________________________________
8.      _____________________________________________________________
9.  _______________________________________________________________
10. _____________________________________________________________ _  
11.______________________________________________________________
12.______________________________________________________________


1.Знайомство з героєм (хто? звідки? якого роду? чим займається?).
2. Персонаж епізодичний, другорядний чи головний.
3. Чи є прототип?
4. Портрет героя ( відповідність його внутрішньому світу).
5. Характер персонажа (у розвитку чи епізодично).
6. Соціальне значення героя.
7. Проблеми, які порушує автор через цей образ, їх актуальність.
8. Психологія характеру ( духовне багатство, моральна краса чи потворність).
9. Місце і роль персонажа в сюжеті. Як пов'язаний з іншими героями ( кармічним (життєвим), емоційним, духовним зв'язком)?
10. Мова як засіб самовираження героя.
11. Ставлення до нього автора й інших дійових осіб.
12. Моє сприйняття героя, над чим змусив замислитись



                                                       9 клас 
Проведення тестового опитування за поемою  «Кавказ»  Тараса  Шевченка
1. Період творчості Т. Шевченка, до якого належить поема «Кавказ»:
а) ранньої;                              
            б) «Трьох літ»;
в) останніх років;                                г) «У казематі».
2. Описуючи гори Кавказу, поет звертає увагу читача на те, що вони:
а) надто високі;                                   б) засіяні горем;
в) дуже старі;                                       г) дивують своєю красою.
3. З питанням «Коли вона прокинеться?» письменник звертається до:
а) справедливості;                               б) долі людської;
в) свідомості кавказців;                      г) совісті гнобителів.
4. Народ уславлюватиме бога у разі, якщо він його:
а) духовно збагачуватиме;                 б) захистить і заспокоїть;
в) звільнить від поневолення;           г) шануватиме і прославлятиме у своїх молитвах.
5. Війна — це не тільки смерть «людей муштрованих», але й:
а) голод;
б) сльози;
в) хвороба;
г) розчарування.
6. Поет у творі возвеличує не тільки «лицарів великих», але й:
а) гори Кавказу;
б) Бога святого;
в) батьків загиблих;
г) тогочасну історичну епоху.
7. Характеризуючи правду, Т. Шевченко обурено проголосив, що вона:
а) закута в кайдани;
б) кров’ю полита;
в) п’яна;
г) химерна і підступна.
8. «Ненагодованою і голою» в поемі є:
а) мудрість людська;                                        б) ріка зі сльозами і кров’ю муштрованих;
в) хмара за горами;                                           г) сердешна воля.
9. Визначте віршований розмір уривку з твору: Слава! Слава! / Хортам, і гончим, і псарям, / І нашим батюшкам-царям / Слава!
а) Ямб;                                              б) хорей;
в) анапест;                                        г) дактиль.
10. Поема написана у формі революційно-викривального ліричного:
а) діалогу;                                         б) полілогу;
в) монологу;                                     г) трактату.
11. Лейтмотивом у творі є рядки:
а) Не нам на прю з тобою стати! / Не нам діла твої судить!
б) Кати знущаються над нами, / А правда наша п’яна спить;
в) Борітеся — поборете, / Вам бог помагає!
г) За горами гори, хмарою повиті… / Засіяні горем, кров’ю политі.
12. Символічними у творі є образи:
а) Прометея та орла;                        б) чуреку і саклі;
в) правди і волі;                                г) храму і каплиці.
Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.


                                                                              8 клас
Літературний диктант  за повістю М.Коцюбинського «Дорогою ціною»

1. Кому належать слова: «Тікаєш… Мене покидаєш… І отеє я лишуся сама з тим осоружним чоловіком…»? ____________________________________________
2. Хто сказав: «Ромцю, тікаймо звідси, бо ті хлопи заб'ють нас, як мого діда в Умані»? 
_________________________________________
3. Продовжте речення: «Соломія підійшла до ставка, скочила в … і почала шарити на днищі». _______________________________________
4. Чий портрет: «Був то молодий, безвусий парубок, міцно збудований, у високій сивій кучмі, короткій чугаїнці і з довгим ціпком»? ______________________________________
5. Про що йдеться: «У долині, на виднокрузі, сіріло щось щирокою смугою і розпливалось у пітьмі. То був…»? _______________________________________
6. Хто за словесним портретом: «…наказав усім залазити в комиші, скласти свої клунки і бути напоготові…»? __________________________________
7. Про кого розповідається: «Вони лише пам'ятали, що бігли на одчай, через комиші, через воду, в безпросвітній темряві, з почуттям звірини, за якою женуть собаки»? ___________________________
8. Кому належать слова: «Коли не влучив, тікай собі з Богом!»?_______________________
 9. Про що йдеться: «…оточали її ворожою юрмою і шептались»? ____________________
10. Хто говорить і з ким: «Люди добрі, змилуйтеся, прийміть нас до хати… Я вам оддячу, я вам одроблю…»? _____________________
11. Доповніть речення: «Іван підняв весло і з усієї сили спустив його на…»_____________
 12. Кому належать слова: «Оце ззаду пам'ятка від пана, а спереду між ребрами, маю дарунок від москаля… кругом латаний… з тим і до Бога піду…»? _____________________


Вправа «Незакінчене речення»

1. Тема повісті «Дорогою ціною — …_____________________________________________
_____________________________________________________________________________
 2. У творі порушено проблеми… ________________________________________________
_____________________________________________________________________________
3. Остап утік із села, тому що…__________________________________________________
_____________________________________________________________________________
 4. Соломія пішла з Остапом через те,..____________________________________________
_____________________________________________________________________________ 
5. Перша спроба потрапити за кордон була ________________________________________
_____________________________________________________________________________ 
6. Під час другої спроби перетнути ріку Остап був __________________________________
_____________________________________________________________________________
7. Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа ___________________________
8. У цей час у плавнях трапилася ______________________________
9. Соломія знайшла циган і…____________________________
10. Цигани виявилися…_______________________________
11. Остап потрапив у в'язницю, тому що __________________________________________
_____________________________________________________________________________
12. Головна думка твору — _____________________________________________________

_____________________________________________________________________________.


8 клас  українська література
Тематична контрольна робота № 4
«Світ української поезії» , І. Карпенко-Карий «Сто тисяч»
І рівень
1.Вірш «Зимовий етюд» належить до 
а). епосу;   б). драми;   в). лірики;    г). ліро-епосу.
2. Улюблена тема розмов Калитки (І. Карпенко-Карий, «Сто тисяч»):
а) земля;
б) дочки Пузиря;
в) гроші;
г) одруження Романа
3. Балада «Із янголом на плечі» — приклад лірики 
а). інтимної;  б). пейзажної;   в). філософської;   г). громадянської.
4. « Я уплетений весь до нитки у зелене волосся дощу» - автор використав
а). епітет;  б). інверсія; в). анафора;  г). порівняння.
5. Засновником видавництва дитячої книги „А-ба-ба-га-ла-ма-га” є 
а). Мойсієнко;  б). І. Павлюк;  В. в).Голобородько; г ). І.Малкович; д). В.Підпалий.
6. Поезія «Із янголом на плечі», за визначенням І.Малковича, - це балада 
а). староруська; б). старосвітська; в). сучасна; г). старогрецька.

ІІ рівень
1. Установіть відповідність між авторами та назвами їх творів:
1. І.Малкович
2. В. Підпалий
3. В. Сосюра
4. А. Мойсієнко
5. І. Павлюк
6. В.Голобородько
А. «Васильки», Осінь», Любіть Україну»
Б. «Жовтень жовті жолуді»
В. «З нічних молитов»
Г. «Чоловічий танець»
Д. «Наша мова»
Е. «Дівчинка»
Є. «Бачиш: між трав зелених…»
2. Установіть відповідність між поезіями та уривками з них
1. В.Сосюра «Васильки»
2. В.Сосюра «Любіть Україну»
3. А. Мойсієнко «Жовтень жовті жолуді»
4. І.Малкович «З нічних молитов»
5. І.Павлюк «Дівчинка»
А У квітці й пташині, в кривеньких тинах,
У пісні у кожній, у думі,
В дитячій усмішці, в дівочих очах,
І в стягах багряному шумі...
Б. Господи, літа стебельце
всели до самітніх душ, 
дай кожному звити кубельце,
 і не поруш.
В. І гаї синіють ген на видноколі,
І синіє щастя у душі моїй.
Г.  Розчарована осінь 
Клигає по дворі.
На душі прохолода.
Навіть півень затих...
А кого тобі шкода?
Д. Пише осінь охрою золоте есе.   
Листопадом, бабиним літом   
Набиває вітер золотий кисет...
Е. Я уплетений весь до питки
у зелене волосся дощу,
уплетена дорога,
що веде до батьківської хати,
3. Установіть відповідність між поезіями та уривками з них
1. В.Голобородько «З дитинства: дощ»
2. В.Герасим’юк «Чоловічий танець»
3. В.Підпалий «Бачиш: між трав зелених»
4. І.Малкович «З янголом на плечі»
5. В.Голобородько «Теплі слова»
А. Хто належиться,
а хто прийде додому
у хату, наповнену теплом, як гніздо.
Б.
А він йде і йде, хоча
вже й не дихає свіча, 
лиш вуста дрижать гарячі: 
янголе, не впадь а плеча.
В.
Ти стань у це найтісніше коло,
обхопивши руками плечі
двох побратимів, 
Г. Кажеш,    
що не зумієм,   
не маєм любові й хисту...    
Що ти?!  А руки?! Серце?!
Д. Співаймо пісні про кохання,
щоб не вмерло слово «Дунай»,
гуляймо весілля своїм дітям,
щоб не вмерло слово «коровай»,
4.Установіть відповідність між виразами та художніми засобами.
1. Епітет.
2. Алітерація
3.
Художній паралелізм
4. Порівняння.
5. Персоніфікація.
А. Жовтень жовті жолуді    
 На базар несе,
Б. Віє вітер вировий,
виє Ірод моровий...
В. Васильки у полі, васильки у полі,
А у тебе, мила, васильки з-під вій.

Г. Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Д. Бачиш: між трав зелених,    
як грудочки, пташата...
5. Установіть відповідність між виразами та засобами поетичного синтаксису.
1. Риторичне звертання.
2. Риторичний оклик.
3. Інверсія.
4. Анафора.
А. Треба в житті любити гаряче і багато:
сонце, дощі зернисті....
Б. А   пташата, немічні ще,
невміло ворушаться і живуть!..
В. Юначе! Хай буде для неї твій сміх,
І сльози, і все, до загину...
Г. Музика, що пішла.
Д. І хто напасеться,
хто набігається,
хто нахитається,
хто належиться.





ІІІ рівень
1.      Що таке вільний вірш? Доведіть, що поезія «Чоловічий танець» написана білим віршем.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.      Яким чином Невідомий обдурив Калитку (І Карпенко-Карий, «Сто тисяч»)? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.      Що ви знаєте про аркан як танець? Що він символізує?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІV рівень
           Обґрунтуйте фразу, яка стосується Герасима Калитки, головного героя комедії І.                                                 Карпенка-Карого «Сто тисяч»: «Земля — його мета, гроші 








КОНТРОЛЬНА     РОБОТА         за I семестр    
 УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА  
7 клас
I  варіант
I рівень
1.  До суспільно-побутових пісень належать:
а) чумацькі, козацькі, жартівливі, наймитські;      б) чумацькі, солдатські, бурлацькі, пісні про кохання;
в) козацькі, чумацькі, кріпацькі, солдатські, бурлацькі.
2. Коломийкою є рядки:
а) Ой весна, весна- днем красна,                                                 б) Панночка загадочок не вгадала,
    Що ж ти нам, весна, принесла?                                                    Русалочку панночку залоскотала.
в) –Гей, хто в лузі, озовися!                                                         г) Сопілочка калинова, мала та тоненька.
   Викрешемо вогню, запалимо люльку!                                         Чую тебе з полонини, така-сь голосенька.
3. Установіть послідовність подій у творі «Захар Беркут»:
   а) тухольський боярин Тугар Вовк справляє  лови;               б) тухольці замуровують потік;
   в) Максим потрапляє в полон до монголів;                             г) Мирослава залишає батька й допомагає тухольцям.
4. Якому персонажеві належать ці слова: «Тепер я не можу вважати його батьком, бо не хочу зраджувати свого краю...»?
а) Максиму Беркуту;
б) Захару Беркуту;
в) Мирославі Вовк.
5. Позначте рядки, у яких відтворено драматизм життя ма­ленького героя із вірша «Мені тринадцятий минало...»:
а) .   «Та недовго сонце гріло,                          б) Село почорніло,
          Недовго молилось...                                     Боже небо голубеє
Запекло, почервоніло                                І те помарніло.
І гай запалило»;
в)            «Поглянув я на ягнята —
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати —
Нема в мене хати!»
6. Що заповідав Тарас Шевченко своєму народові (на основі вірша «Заповіт»)?
а) Боротися за щасливе майбутнє України; б) бути покірними й терплячими;  в) стати веселими й заможніми
7. Про які історичні події розповідається в повісті А. Чайковського «За сестрою»?
а) Про часи татарських набігів на Україну;  б) про визвольну боротьбу проти польської шляхти під проводом Б. Хмельницького;
в) про гайдамацький рух на Україні
8. Як   мати   поставилась   до   прояву   милосердя   з   боку Михайлика до бідної жінки?( «Гуси-лебеді летять» М. Стельмах):
а) Одобрила вчинок сина;  б) почала кричати на хлопця;   в) розгнівалась, що він забрав останнє насіння.
9. Які основні риси характеру притаманні Михайликові?
а) Допитливість, милосердя, працелюбність;   б) наполегливість, жадібність, почуття гумору; в) кмітливість, ледачкуватість, злопам'ятність.
10. Установіть відповідність між назвою твору та жанром:
 1. «Тополя»                                                                                 а) ліричний вірш
 2. «Мені тринадцятий минало…»                                            б) балада
 3. «Захар Беркут»                                                                       в) оповідання
 4. «Гуси – лебеді летять»                                                           г) повість
                                                                                                      д) автобіографічна повість.
11. Що вчителька Наталя Миколаївна намагалася виміняти на продукти?
а) Трояндову сукню;     б) квітчасту хустину;    в) хромові черевики.
12. Чому Климко й Зульфат запросили до себе жити свою вчительку?
а) Вони захотіли показати себе перед учителькою з най­кращої сторони;   б) їм стало жалко вчительку  з маленькою дитинкою на руках;
в) їм підказав дідусь Зульфата.
                                                                                                                                                                                                                                                          Усього   6 балів
II рівень
1.Дайте визначення.
   Сюжет – це…                             (1б)
2.Випишіть із уривка повісті «Гуси-лебеді летять...» М. Стельмаха художні засоби й назвіть їх.
Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на землю бен­тежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислуха­юсь до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила. І радість, і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням.      (2б)
3.Завершіть визначення:
   Зображення природи, співзвучне стану душі, настрою митця, ліричного героя, називають ……. (1б)
                                                                                                                                                                              Усього   4 бали
III рівень
Дайте відповідь на питання

Кому з героїв повісті А.Чайковського «За сестрою» ви симпатизуєте? Чому?                                            Усього  2 бали

Немає коментарів:

Дописати коментар