Орієнтовний план
аналізу поетичних творів 1.
Вид поезії.
2. Тема твору.
3. Філософічність, психологізм поезії.
4. Ліричний герой. Хто він і який?
5. Який образ є внутрішнім стрижнем твору?
6. Чи є в поезії символи? їх зміст і значення.
7. Які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню твору?
8. Віршовий розмір, особливості рими.
9. Своєрідність художньої форми, художня деталь.
10. Яке почуття домінує у вірші (сповідь, сум, щирість…)?
11. Як досягає автор динаміки образу?
12. Авторська оцінка зображуваного.
13. Цілісність твору. Провідна його думка.
14. Духовно-естетична цінність поезії.
8 клас
3. Філософічність, психологізм поезії.
4. Ліричний герой. Хто він і який?
5. Який образ є внутрішнім стрижнем твору?
6. Чи є в поезії символи? їх зміст і значення.
7. Які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню твору?
8. Віршовий розмір, особливості рими.
9. Своєрідність художньої форми, художня деталь.
10. Яке почуття домінує у вірші (сповідь, сум, щирість…)?
11. Як досягає автор динаміки образу?
12. Авторська оцінка зображуваного.
13. Цілісність твору. Провідна його думка.
14. Духовно-естетична цінність поезії.
8 клас
Анкета для розкриття образу Остапа,
головного героя з повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною»
1. Прізвище,
ім׳я ________________________________________________
2.
_____________________________________________________________
3.
_____________________________________________________________
4. _____________________________________________________________
5. _____________________________________________________________
6.
_____________________________________________________________
7. _____________________________________________________________
8.
_____________________________________________________________
9. _______________________________________________________________
10. _____________________________________________________________ _
11.______________________________________________________________
12.______________________________________________________________
1.Знайомство з героєм (хто? звідки? якого роду? чим займається?).
2. Персонаж епізодичний, другорядний чи головний.
3. Чи є прототип?
4. Портрет героя ( відповідність його внутрішньому світу).
5. Характер персонажа (у розвитку чи епізодично).
6. Соціальне значення героя.
7. Проблеми, які порушує автор через цей образ, їх актуальність.
8. Психологія характеру ( духовне багатство, моральна краса чи потворність).
9. Місце і роль персонажа в сюжеті. Як пов'язаний з іншими героями ( кармічним (життєвим), емоційним, духовним зв'язком)?
10. Мова як засіб самовираження героя.
11. Ставлення до нього автора й інших дійових осіб.
12. Моє сприйняття героя, над чим змусив замислитись
9 клас
2. Персонаж епізодичний, другорядний чи головний.
3. Чи є прототип?
4. Портрет героя ( відповідність його внутрішньому світу).
5. Характер персонажа (у розвитку чи епізодично).
6. Соціальне значення героя.
7. Проблеми, які порушує автор через цей образ, їх актуальність.
8. Психологія характеру ( духовне багатство, моральна краса чи потворність).
9. Місце і роль персонажа в сюжеті. Як пов'язаний з іншими героями ( кармічним (життєвим), емоційним, духовним зв'язком)?
10. Мова як засіб самовираження героя.
11. Ставлення до нього автора й інших дійових осіб.
12. Моє сприйняття героя, над чим змусив замислитись
9 клас
Проведення тестового
опитування за поемою «Кавказ»
Тараса Шевченка
1. Період творчості Т. Шевченка, до якого належить поема
«Кавказ»:
а) ранньої; б) «Трьох літ»;
в) останніх років; г) «У казематі».
а) ранньої; б) «Трьох літ»;
в) останніх років; г) «У казематі».
2. Описуючи гори Кавказу, поет звертає увагу читача на
те, що вони:
а) надто високі; б) засіяні горем;
в) дуже старі; г) дивують своєю красою.
а) надто високі; б) засіяні горем;
в) дуже старі; г) дивують своєю красою.
3. З питанням «Коли вона прокинеться?» письменник
звертається до:
а) справедливості; б) долі людської;
в) свідомості кавказців; г) совісті гнобителів.
а) справедливості; б) долі людської;
в) свідомості кавказців; г) совісті гнобителів.
4. Народ уславлюватиме бога у разі, якщо він його:
а) духовно збагачуватиме; б) захистить і заспокоїть;
в) звільнить від поневолення; г) шануватиме і прославлятиме у своїх молитвах.
а) духовно збагачуватиме; б) захистить і заспокоїть;
в) звільнить від поневолення; г) шануватиме і прославлятиме у своїх молитвах.
5. Війна — це не тільки смерть «людей муштрованих», але
й:
а) голод;
б) сльози;
в) хвороба;
г) розчарування.
а) голод;
б) сльози;
в) хвороба;
г) розчарування.
6. Поет у творі возвеличує не тільки «лицарів великих»,
але й:
а) гори Кавказу;
б) Бога святого;
в) батьків загиблих;
г) тогочасну історичну епоху.
а) гори Кавказу;
б) Бога святого;
в) батьків загиблих;
г) тогочасну історичну епоху.
7. Характеризуючи правду, Т. Шевченко обурено
проголосив, що вона:
а) закута в кайдани;
б) кров’ю полита;
в) п’яна;
г) химерна і підступна.
а) закута в кайдани;
б) кров’ю полита;
в) п’яна;
г) химерна і підступна.
8. «Ненагодованою і голою» в поемі є:
а) мудрість людська; б) ріка зі сльозами і кров’ю муштрованих;
в) хмара за горами; г) сердешна воля.
а) мудрість людська; б) ріка зі сльозами і кров’ю муштрованих;
в) хмара за горами; г) сердешна воля.
9. Визначте віршований розмір уривку з твору: Слава!
Слава! / Хортам, і гончим, і псарям, / І нашим батюшкам-царям / Слава!
а) Ямб; б) хорей;
в) анапест; г) дактиль.
а) Ямб; б) хорей;
в) анапест; г) дактиль.
10. Поема написана у формі революційно-викривального
ліричного:
а) діалогу; б) полілогу;
в) монологу; г) трактату.
а) діалогу; б) полілогу;
в) монологу; г) трактату.
11. Лейтмотивом у творі є рядки:
а) Не нам на прю з тобою стати! / Не нам діла твої судить!
б) Кати знущаються над нами, / А правда наша п’яна спить;
в) Борітеся — поборете, / Вам бог помагає!
г) За горами гори, хмарою повиті… / Засіяні горем, кров’ю политі.
а) Не нам на прю з тобою стати! / Не нам діла твої судить!
б) Кати знущаються над нами, / А правда наша п’яна спить;
в) Борітеся — поборете, / Вам бог помагає!
г) За горами гори, хмарою повиті… / Засіяні горем, кров’ю политі.
12. Символічними у творі є образи:
а) Прометея та орла; б) чуреку і саклі;
в) правди і волі; г) храму і каплиці.
а) Прометея та орла; б) чуреку і саклі;
в) правди і волі; г) храму і каплиці.
Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.
8 клас
8 клас
Літературний диктант за повістю М.Коцюбинського «Дорогою ціною»
1. Кому належать слова:
«Тікаєш… Мене покидаєш… І отеє я лишуся
сама з тим осоружним чоловіком…»? ____________________________________________
2. Хто сказав: «Ромцю,
тікаймо звідси, бо ті хлопи заб'ють нас, як мого діда в Умані»?
_________________________________________
3. Продовжте речення:
«Соломія підійшла до ставка, скочила в … і почала шарити на днищі». _______________________________________
4. Чий портрет: «Був то
молодий, безвусий парубок, міцно збудований, у високій сивій кучмі, короткій
чугаїнці і з довгим ціпком»? ______________________________________
5. Про що йдеться: «У
долині, на виднокрузі, сіріло щось щирокою смугою і розпливалось у пітьмі. То
був…»? _______________________________________
6. Хто за словесним
портретом: «…наказав усім залазити в комиші, скласти свої
клунки і бути напоготові…»? __________________________________
7. Про кого
розповідається: «Вони лише пам'ятали, що бігли на одчай, через комиші, через
воду, в безпросвітній темряві, з почуттям звірини, за якою женуть
собаки»? ___________________________
8. Кому належать слова:
«Коли не влучив, тікай собі з Богом!»?_______________________
9. Про що йдеться:
«…оточали її ворожою юрмою і шептались»? ____________________
10. Хто говорить і з ким:
«Люди добрі, змилуйтеся, прийміть нас до хати… Я вам оддячу, я вам
одроблю…»? _____________________
11. Доповніть речення:
«Іван підняв весло і з усієї сили спустив його на…»_____________
12. Кому належать
слова: «Оце ззаду пам'ятка від пана, а спереду між ребрами, маю дарунок від
москаля… кругом латаний… з тим і до Бога піду…»? _____________________
Вправа
«Незакінчене речення»
1. Тема повісті «Дорогою ціною — …_____________________________________________
_____________________________________________________________________________
2. У творі порушено
проблеми… ________________________________________________
_____________________________________________________________________________
3. Остап утік із села,
тому що…__________________________________________________
_____________________________________________________________________________
4. Соломія пішла з
Остапом через те,..____________________________________________
_____________________________________________________________________________
5. Перша спроба потрапити
за кордон була ________________________________________
_____________________________________________________________________________
6. Під час другої
спроби перетнути ріку Остап був __________________________________
_____________________________________________________________________________
7. Коли Соломія пішла
шукати дорогу й людей, до Остапа ___________________________
8. У цей час у плавнях
трапилася ______________________________
9. Соломія знайшла циган
і…____________________________
10. Цигани
виявилися…_______________________________
11. Остап потрапив у
в'язницю, тому що __________________________________________
_____________________________________________________________________________
12. Головна думка твору —
_____________________________________________________
_____________________________________________________________________________.
8 клас українська література
Тематична контрольна робота № 4
Тематична контрольна робота № 4
«Світ української поезії»
, І. Карпенко-Карий «Сто тисяч»
І рівень
1.Вірш «Зимовий
етюд» належить до
а). епосу; б). драми; в). лірики; г). ліро-епосу.
2. Улюблена
тема розмов Калитки (І. Карпенко-Карий, «Сто тисяч»):
а) земля;
б) дочки Пузиря;
в) гроші;
г) одруження Романа
а) земля;
б) дочки Пузиря;
в) гроші;
г) одруження Романа
3. Балада «Із янголом на плечі» — приклад лірики
а). інтимної; б). пейзажної;
в). філософської; г). громадянської.
4. « Я уплетений весь до нитки у зелене волосся дощу» - автор
використав
а). епітет; б).
інверсія; в). анафора;
г). порівняння.
5. Засновником видавництва дитячої книги „А-ба-ба-га-ла-ма-га” є
а). Мойсієнко; б). І. Павлюк; В. в).Голобородько; г ). І.Малкович; д). В.Підпалий.
а). Мойсієнко; б). І. Павлюк; В. в).Голобородько; г ). І.Малкович; д). В.Підпалий.
6. Поезія «Із янголом на плечі», за визначенням І.Малковича, - це
балада
а). староруська; б). старосвітська; в). сучасна; г). старогрецька.
а). староруська; б). старосвітська; в). сучасна; г). старогрецька.
ІІ рівень
1. Установіть відповідність між авторами та назвами їх творів:
1. І.Малкович
2. В. Підпалий
3. В. Сосюра 4. А. Мойсієнко
5. І. Павлюк
6. В.Голобородько
|
А. «Васильки», Осінь», Любіть Україну»
Б. «Жовтень жовті жолуді» В. «З нічних молитов»
Г. «Чоловічий танець»
Д. «Наша мова»
Е. «Дівчинка»
Є. «Бачиш: між трав зелених…»
|
2. Установіть відповідність між поезіями
та уривками з них
1. В.Сосюра «Васильки»
2. В.Сосюра «Любіть Україну» 3. А. Мойсієнко «Жовтень жовті жолуді» 4. І.Малкович «З нічних молитов»
5. І.Павлюк «Дівчинка»
|
А У
квітці й пташині, в кривеньких тинах,
У пісні у кожній, у думі,
В дитячій усмішці, в дівочих очах,
І
в стягах багряному шумі...
Б. Господи, літа стебельце
всели до самітніх душ,
дай кожному звити кубельце,
і не поруш.
В.
І гаї синіють ген на видноколі,
І синіє щастя у душі моїй. Г. Розчарована осінь
Клигає по
дворі.
На
душі прохолода.
Навіть
півень затих...
А
кого тобі шкода?
Д. Пише осінь охрою золоте есе.
Листопадом, бабиним літом
Набиває вітер золотий кисет...
Е. Я уплетений весь до питки
у зелене волосся дощу,
уплетена дорога,
що веде до батьківської хати,
|
3. Установіть відповідність між поезіями та уривками з них
|
|
1. В.Голобородько «З дитинства: дощ»
2. В.Герасим’юк «Чоловічий танець» 3. В.Підпалий «Бачиш: між трав зелених» 4. І.Малкович «З янголом на плечі»
5. В.Голобородько «Теплі слова»
|
А.
Хто належиться,
а
хто прийде додому
у
хату, наповнену теплом, як гніздо.
Б. А він йде і йде, хоча
вже й не дихає свіча,
лиш вуста дрижать гарячі:
янголе, не впадь а плеча.
В. Ти стань у це найтісніше коло,
обхопивши руками плечі
двох побратимів,
Г. Кажеш,
що
не зумієм,
не
маєм любові й хисту...
Що
ти?! А руки?! Серце?!
Д. Співаймо пісні про кохання,
щоб
не вмерло слово «Дунай»,
гуляймо
весілля своїм дітям,
щоб
не вмерло слово «коровай»,
|
4.Установіть відповідність між виразами та
художніми засобами.
1. Епітет.
2. Алітерація
3. Художній паралелізм 4. Порівняння. 5. Персоніфікація. |
А. Жовтень жовті
жолуді
На базар несе,
Б. Віє вітер вировий,
виє Ірод моровий...
В. Васильки у полі, васильки у полі,
А у тебе, мила, васильки з-під вій. Г. Любіть Україну у сні й наяву, Вишневу свою Україну, Красу її, вічно живу і нову, І мову її солов’їну. Д. Бачиш: між трав зелених,
як
грудочки, пташата...
|
5. Установіть відповідність між виразами
та засобами поетичного синтаксису.
1. Риторичне звертання.
2. Риторичний оклик. 3. Інверсія. 4. Анафора. |
А. Треба
в житті любити гаряче і багато:
сонце, дощі зернисті....
Б. А пташата,
немічні ще,
невміло ворушаться і живуть!..
В. Юначе! Хай буде для неї твій сміх, І сльози, і все, до загину... Г. Музика, що пішла. Д. І хто напасеться,
хто
набігається,
хто
нахитається,
хто
належиться.
|
ІІІ рівень
1. Що таке вільний вірш? Доведіть, що поезія «Чоловічий
танець» написана білим віршем.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Яким чином Невідомий обдурив Калитку (І Карпенко-Карий, «Сто
тисяч»)? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.
Що ви знаєте про аркан
як танець? Що він символізує?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІV рівень
Обґрунтуйте фразу, яка стосується Герасима Калитки, головного героя
комедії І. Карпенка-Карого
«Сто тисяч»: «Земля — його мета, гроші
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
за I семестр
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
7 клас
I варіант
I рівень
1.
До суспільно-побутових пісень належать:
а) чумацькі, козацькі, жартівливі, наймитські; б) чумацькі, солдатські, бурлацькі, пісні
про кохання;
в) козацькі, чумацькі, кріпацькі, солдатські, бурлацькі.
2. Коломийкою є рядки:
а) Ой весна, весна- днем красна,
б) Панночка загадочок не вгадала,
Що ж ти нам, весна,
принесла? Русалочку панночку залоскотала.
в) –Гей, хто в лузі, озовися!
г) Сопілочка калинова, мала та тоненька.
Викрешемо вогню, запалимо
люльку!
Чую тебе з полонини, така-сь голосенька.
3. Установіть послідовність подій
у творі «Захар Беркут»:
а) тухольський боярин Тугар Вовк
справляє лови; б) тухольці замуровують потік;
в) Максим потрапляє в полон до
монголів; г)
Мирослава залишає батька й допомагає тухольцям.
4. Якому персонажеві належать ці слова: «Тепер я не можу вважати його
батьком, бо не хочу зраджувати свого краю...»?
а) Максиму Беркуту;
б) Захару Беркуту;
в) Мирославі Вовк.
5. Позначте рядки, у яких відтворено
драматизм життя маленького героя із вірша «Мені тринадцятий минало...»:
а) . «Та недовго сонце гріло, б) Село почорніло,
Недовго молилось... Боже небо
голубеє
Запекло, почервоніло І те помарніло.
Запекло, почервоніло І те помарніло.
І гай запалило»;
в) «Поглянув я на ягнята —
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати —
Нема в мене хати!»
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати —
Нема в мене хати!»
6. Що заповідав Тарас Шевченко
своєму народові (на основі вірша «Заповіт»)?
а) Боротися за щасливе майбутнє України; б) бути покірними й терплячими; в) стати веселими й заможніми
7. Про які історичні події
розповідається в повісті А. Чайковського «За сестрою»?
а) Про часи татарських набігів на Україну;
б) про визвольну боротьбу проти польської шляхти під проводом Б.
Хмельницького;
в) про гайдамацький рух на Україні
8. Як мати поставилась
до прояву милосердя
з боку Михайлика до бідної
жінки?( «Гуси-лебеді летять» М. Стельмах):
а) Одобрила вчинок
сина; б)
почала кричати на хлопця; в) розгнівалась, що він забрав останнє
насіння.
9. Які
основні риси характеру притаманні Михайликові?
а) Допитливість,
милосердя, працелюбність; б) наполегливість, жадібність, почуття
гумору; в) кмітливість,
ледачкуватість, злопам'ятність.
10. Установіть відповідність між назвою твору та жанром:
1. «Тополя»
а) ліричний вірш
2. «Мені
тринадцятий минало…» б)
балада
3. «Захар
Беркут» в)
оповідання
4. «Гуси – лебеді
летять»
г) повість
д)
автобіографічна повість.
11. Що вчителька Наталя Миколаївна намагалася виміняти на
продукти?
а) Трояндову сукню; б) квітчасту хустину; в)
хромові черевики.
12. Чому
Климко й Зульфат запросили до себе жити свою вчительку?
а) Вони захотіли показати
себе перед учителькою з найкращої сторони;
б) їм стало
жалко вчительку з маленькою дитинкою на руках;
в) їм підказав дідусь
Зульфата.
Усього 6 балів
II рівень
1.Дайте визначення.
Сюжет – це… (1б)
2.Випишіть із уривка повісті
«Гуси-лебеді летять...» М. Стельмаха художні засоби й назвіть їх.
Прямо над нашою хатою
пролітають лебеді. Вони летять нижче розпатланих, обвислих хмар і струшують на
землю бентежні звуки далеких дзвонів. Дід говорить, що так співають лебедині
крила. Я придивляюсь до їхнього маяння, прислухаюсь до їхнього співу, і мені
теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила. І радість,
і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене своїм снуванням. (2б)
3.Завершіть визначення:
Зображення природи, співзвучне стану душі,
настрою митця, ліричного героя, називають ……. (1б)
Усього 4 бали
III рівень
Дайте відповідь на питання
Кому з героїв повісті
А.Чайковського «За сестрою» ви симпатизуєте? Чому? Усього 2 бали
Немає коментарів:
Дописати коментар